Jak na spánkovou obrnu

sobota 4. leden 2014 12:00

Lékařská definice spánkové obrny, uveřejněná v médiích: „Při spánkové obrně se spící člověk probouzí do bdělého vědomí a ví, že se probudil. Je plně orientovaný, ale nemůže se ještě nějakou dobu pohnout. V podstatě se jedná o to, že několik desítek sekund po probuzení může přetrvávat svalová atonie (úplné uvolnění), které je typické pro REM spánek. Tento stav bývá provázen pocity intenzivního strachu, postižený by chtěl často vykřiknout nebo dát nějak najevo okolí, že něco není v pořádku, ale kvůli atonii svalů se nemůže ani pohnout. Přestože spánková obrna vypadá hrozivě a je subjektivně nepříjemná, jedná se o naprosto neškodný stav, který se občas vyskytne u 40 až 50 procent populace.“

Kdo někdy podobný stav zažil, potvrdí, že se nejedná o nic příjemného. Mně se to také někdy stává a naučil jsem se způsob, který mi ve většině případů pomůže tento stav přemoci. Netvrdím, že se jedná o univerzální metodu, která je použitelná vždy a pro každého, ale protože mě zbavila jedné starosti, tak bych se o ni s vámi rád podělil.

Nevím, jak to funguje z lékařského hlediska, ale laicky řečeno jde o to znovu usnout, nepříjemný stav změnit na „normální sen“ a z něj se pak probudit. Nejprve je třeba zavřít oči a po celou dobu je držet zavřené. Člověk se sice nemůže pohnout, ale kromě očních víček má „volné“ také malíčky na rukou. Volné v uvozovkách, protože když s nimi začne hýbat, nepohybují se ve skutečnosti, ale pouze subjektivně. Jakmile začne hýbat malíčky, zjistí, že může pomalu a postupně přidávat pohyb ostatních prstů, rukou, předloktí, celých paží, posléze prstů u nohou, holení a celých nohou, a potom najednou může vstát. Veškerý tento pohyb už vlastně patří do obyčejného snu, který se od jiných snů liší pouze tím, že si člověk uvědomuje, že jde o sen a nikoli o skutečnost. Lze to poznat i podle toho, že vidí, navzdory tomu, že na počátku procedury vědomě zavřel oči. Tento sen však netrvá příliš dlouho, záhy přichází probuzení, tentokrát už normální, bez spánkové obrny. Pokud by totiž spánek pokračoval dál, člověk by vše zaspal a zapomněl, včetně toho nepříjemného stavu na samém počátku.

Největším úskalím této metody je uvědomit si ve stavu obluzení spánkovou obrnou, oč vlastně jde a rozvzpomenout si, že existuje okamžité řešení. To se nemusí podařit pokaždé. Další úskalí nastane, když se procedura přeruší buď otevřením očí, nebo tím, že postupné rozhýbání najednou přestane být možné. V takových případech je dobré zkusit začít znovu od začátku, mnohdy se to nakonec přece jen podaří.

Jan Pražák

Jan PražákRE: Spánková obrna?15:596.1.2014 15:59:03
Jan PražákRE: Podobné věci se mi naštěstí nestávají15:576.1.2014 15:57:41
matkaSpánková obrna?00:286.1.2014 0:28:13
Marek TrizuljakPodobné věci se mi naštěstí nestávají20:035.1.2014 20:03:11
Jan PražákRE: Nepříjemné je,17:525.1.2014 17:52:31
Jan PražákRE: Někdy se mi to17:515.1.2014 17:51:14
ZuzkaNepříjemné je,14:455.1.2014 14:45:24
Naďa DéNěkdy se mi to12:275.1.2014 12:27:52

Počet příspěvků: 8, poslední 6.1.2014 15:59:03 Zobrazuji posledních 8 příspěvků.

Jan Pražák

Jan Pražák

Berme život s humorem.

Malá ochutnávka z tvorby na jiných blozích:
Kočky vnášejí pohodu do našich domovů
Cradlesong for lonely hearts


Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

REPUTACE AUTORA:
8,23

Tipy autora

tento blog
všechny blogy

Pošlete mi vzkaz

Zbývá vám ještě znaků. Je zakázáno posílat reklamu a vzkazy více bloggerům najednou.